Hvornår er man søgemaskineekspert?

21. maj, 2007 af Martin Østergaard

I forbindelse med vores grillaften for søgemaskineekspert’er kom vi ind på frasen “ekspert”. Hvornår er man ekspert i noget?

Jeg har allerede kommet med en kommentar inde i debatten på min version, men vil gerne uddybe den lidt yderligere.

I mine øjne er en ekspert en person, der har dedikeret en del tid på at opnå stor erfaring og kendskab til et givent område, og har haft succes med dette i betydelig højere grad end andre typisk har. Dvs. hvis jeg nu var læge med speciale i hjernekirurgi, havde læst i 8 år for dette og opereret mange mennesker med succes, ville jeg kalde mig ekspert inden for hjernekirurgi på baggrund af:

  1. Jeg har haft succes med mit arbejde
  2. Jeg ved hvad jeg laver
  3. Jeg ved hvorfor jeg gør det på én bestemt måde
  4. Jeg har flere muligheder, men jeg vurderer situationen gang på gang, og træffer herefter et valg for hvad jeg vil gøre

Nu skal det hele ikke gå op i hjernekirurgi, så jeg vil prøve at bruge ovennævnte eksempel til at forklare hvad en søgemaskineekspert er.

Forklaringen på en søgemaskineekspert

En søgemaskineekspert i min verden, er en person som har stor erfaring indenfor sit område og stor succes med det. Denne søgemaskineekspert skal kunne vurdere en situation (kunde) og derefter bruge den viden vedkommende har til at vælge hvilken strategi man vil bruge.

En søgemaskineekspert har allerede “ekspert” erfaring i opbygningen af description, titles, keywords, linkstruktur og alle de andre “basale” ting indenfor søgemaskineoptimering, men vedkommende ser på hele pakken og vælger herefter sine værktøjer. Der findes ikke én løsning til alle kunder, så tingene skal tænkes igennem inden man begynder på implementeringsfasen, og det er her strategien kommer ind i billedet, og det er dette en søgemaskineekspert overvejer nøje. 

Er en webdesigner søgemaskineekspert?

Nej det er en webdesigner ikke. Hvis man tog en alm. webdesigner ved vedkommende allerede, at der skal titles på sider og beskrivelse osv. Han ved sikkert også at der skal være links til alle siderne på websitet, da brugeren ellers ikke kan finde dem, og han ved sikkert også at det er en god ide at få sin kode valideret og ikke have links som går til sider som ikke eksisterer. Alt i alt, en rimelig basal viden som man tager for givet. Ville svare til at køre sin bil til mekanikeren til stort eftersyn, og det så kun er dækkene der bliver tjekket 🙂 Det er jo ikke hvad man havde regnet med, og slet ikke hvad man betaler for! Ergo, disse ting skal være i orden allerede fra starten af, men det gør ikke dit website er optimeret, og det gør ikke webdesigneren til søgemaskineekspert fordi ved kommende kender de punkter. Slet ikke…

Søgemaskineekspert’er og strategier

Når en søgemaskineekspert skal vælge sin strategi, er der også en risikofaktor der skal vurderes. Dette er næsten gældende for alle, da hvis man vil opnå resultater, skal man kende til reglerne – og meget gerne til hvordan man går forbi reglerne uden at blive opdaget ;). Dette er en risikofaktor og denne skal vurderes og tages med i betragtning. Dette gør en søgemaskineekspert også, da det hører til arbejdet. Hvis man vil skabe gode resultater, skal man vide disse ting, ellers skal man simpelthen ikke gøre det.

Det er hvad der gør en søgemaskineekspert til ekspert efter min mening. Der findes selvfølgelig langt flere ting der skal overvejes, men dette var nogle af dem. Så må de vente til senere hen 🙂

Men hvad er en søgemaskineekspert eller bare ekspert i din verden så?

Skrevet i Søgemaskineoptimering, Søgemaskiner | Kommentar 2 kommentarer »

Kommentarer:
  1. Dennis Hornbech

    Syntes dit indlæg krævede en bemærkning.

    For det første er det et hamrende velformuleret indlæg, og du har helt igennem ret i det meste.

    Jeg er dog en smule uenig med dig på et enkelt punkt. Det er altså muligt at være webdesigner og søgemaskine ekspert også. Men som du skriver så er definationen af en ekspert jo ikke op til os selv men andre.

    Men et punkt hvor jeg er fuldstændig enig med dig, og også Marcel for den sags skyld, er at hver enkel opgave skal vurderes. Der findes ikke en løsning for alle websites der skal laves søgemaskineoptimering på og det er nok der der er mange webdesignere der går galt i byen.

    Men godt indlæg, og nice blog.


  2. Martin Østergaard

    Hej Dennis og tak for rosen 😀 Glad for du kan lide indlægget.

    Mener heller ikke at en webdesigner ikke kan være søgemaskineekspert også, (er selv webdesigner også) men majoriteten indenfor folk der laver webdesigns har ikke det i tankerne at deres designs (og ikke mindst kode) skal være til søgemaskinerne også. De fleste takker sig med at sålænge skidtet virker og kan læses af brugeren, så er det i orden. Men hvad så med søgemaskinerne? Hvis de ikke kan læse koden ordentligt, finder relevant information eller kun ser fejl på websitet, ja så kommer der ikke mange hits derfra eftersom at websitet vil ligge i bunden af resultaterne. Bare der hvor jeg vil hen. Er heller ikke prof. mekaniker fordi jeg kan skifte olie på min bil 🙂 En webdesigner er heller ikke prof. søgemaskineekspert fordi de kan lave kode og titles 🙂


Kommentar